bloggHeader

100 x jag

Ja. 100 jagar helt enkelt.

1. Jag är pandafadder och djungelfadder. :D
2. Jag dricker inte alkohol i några större mängder. Detta av flera anledningar. Det smakar sällan gott och varför tvinga i mig äckliga saker bara för att? Det är obehagligt att bli påverkad. Det är dyrt och jag har roligt ändå. :) Dessutom är pappa alkoholist så jag har sett min beskärda del alkohol för resten av mitt liv. ;)
3. Jag gillar att drömma mig bort i andra världar.
4. Jag har världens bästa vänner; magiker, drakflickor, älvor, vargar, häxor och olyckssyskon. I min värld är dom underbara.
5. Jag gillar att få vara kreativ. Vill du pyssla med mig?

6. Jag är känslig för hårda ord, orättvisor och allmänt negativa intryck.
7. Jag är rädd för ica-tygkassemänniskor. Särskilt i kombination med inåtsvängda för korta jeans och reklamtröja. Det signalerar livsfara för mig.
8. Jag har fått en inlevelseförmåga som skulle räcka till tusen och två personer. En film, en bild, en upplevelse kan leva kvar i mig i veckor.
9. Jag ledsnar fort på saker och behöver därför ständigt nya intryck för att finna saker/personer/situationer intressanta.
10. Jag för ofta långa, påhittade konversationer och diskussioner i mina tankar. Kan samtala med vänner, folk som sagt en kommentar på bussen, helt okända människor osv i evigheter.

11. Jag tycker det finns alldeles för lite verkligt intressanta människor. Kanske är jag bara kräsen.
12. Jag är rädd för u-båtar. Och hangarfartyg. Och stora båtar. Dom gör mig fysiskt illamående på riktigt. Stora industrilokaler är också obehagliga liksom okontrollerade höga ljud.
13. Jag har sjukt svårt att se skillnad på folk i filmer. Al Pacino och Robert DeNiro i Heat tex. Helt hopplöst.
14. Jag undrar vad det är som är så förbaskat svårt med att knyta kängorna? Det är både fult och jobbigt att ha dom näst intill släpandes efter sig.
15. Jag tycker att dom som inte har något att dölja döljer inget.

16. Jag är kompis med djurmotiven på mina strumpor. Och med gosedjuren. Och mina blomkrukor.
17. Jag blir imponerad av folk med självdistans och som vågar vara fåniga.
18. Jag blir imponerad av folk som är ärligt vänliga mot allt och alla.
19. Jag har haft 4 afghanhundar, 1 schäfer, 1 dobermann (just nu då) en knippe höns, 1 katt, 3 kaniner, en gris, fiskar, sköldpadda, en hel drös med hästar/ponnys och säkert nåt mer som jag glömmer just nu.
20. Jag blir inte imponerad av kolla-hur-många-band-jag-sett-live-listor. Speciellt inte när hälften av banden är från samma festival.

21. Jag blir så där fånigt glad av att se andra människor bli glada.
22. Jag lider av kraftig beslutsångest och undviker in i det längsta att fatta några beslut.
23. Jag tycker att väldigt långa människor är lite läskiga. Och människor som använder för mycket superlativ. Varningslampan blinkar kraftigt då.
24. Jag undrar varför många människor verkar ha svårt för att se saker ur flera vinklar än en.
25. Jag ogillar när folk blandar ihop åsikter och fakta. Det är stor skillnad.

26. Jag tycker igelkottar är helt tokigt söta. Och pingviner. Och giraffer. Och förmodligen alla möjliga andra djur med. :)
27. Jag drömmer om en annan värld. Med drakar. Och älvor. Och enhörningar.
28.Jag äter bara yoghurt utan fruktpluppar i, och jag äter den alltid med baksidan på en tesked.
29. Jag kan bara äta ostskivor som är jättetunna och jag har en egen snålhyvel hemma. Den är lika gammal som jag själv. När jag inte är hemma går det dock bra oavsett tjocklek på osten.
30. Jag är ganska blyg och tillbakadragen men jag ser och hör allt, och när jag väl är trygg med folket så släpper det.

31. Jag är och förblir kass på att kallprata.
32. Jag har tragisk uppväxt och det är inget jag försöker dölja. Jag ska inte behöva dölja att jag varit med om ett helvete bara för att andra ska vara bekväma.
33. Jag hade en trähäst ute på tomten när jag var liten. Hon hetter Kajsa och var gjord av en bit av en jättegammal tjock trädstam.
34. Jag hade en ljusgrå käpphäst som hette Finans. Och så gjorde jag en egen av en rosa socka som hette Bollen.
35. Jag hade även en hel bärkasse med My Little Ponies. Och det rosa slottet. Och ett ljusblått hus.

36. Min farfar dog nu i våras. Han blev 102 år gammal. Jag hoppas jag slipper leva fullt så länge. Han var dock en krutgubbe och byggde ett hus till sig och farmor när han var typ 85. Och så skrev han en bok när han var 90+. :)
37. Jag har tre yngre bröder.
38. Jag är otroligt svag för korta kjolar. Har över 15 st i garderoben nu, plus halvlånga och långa.
39. Jag har svårt att minnas saker på beställning. För mig är det som att försöka titta på något men bara se allt runt omkring. Inte roligt alls.
40. Min parfym heter Secret Wish och Secret Wish Romance och har älvor på sig.

41. Jag har fruktansvärt svårt att lite på folk. Jag förutsätter hellre att en person inte menar det den säger, om det är något snällt då, än blir bortgjord om den faktiskt skulle ljuga. Det är ett hemskt drag som jag gärna vill bli av med.
42. Jag har svårt för nya människor och kan få ångestattacker av att bli vidrörd av någon främmande.
43. Jag tänker alldeles för mycket och har en informationsupptagning som är enorm och konstant.
44. Jag är egentligen blond, eller snarare halmfärgad.
45. Jag har enbart begåvats med pigment i små fläckar i ansiktet och på armarna. Fräknar tror jag dom kallas. I övrigt är jag likblek. Kan på min höjd bli grisrosa men det är inte så fint.

46. Jag är proffs på att vända och vrida på saker tills jag knappt vet vad som hänt/blivit sagt och vad jag bara har tänkt.
47. Jag har förutom korta kjolar även en enorm svaghet för ljusslingor, myslampor, pocketböcker, värmeljushållare och 2 dvd för 99:- vilket gör att jag bör hållas undan från stan om jag inte har råd att köpa sådant.
48. Jag är stolt medlem av KFIBB - Klubben för inbördes beundran. Klubben består enbart av mig och Pocahontaz, med tillhörande hundavdelningar.
49. Mitt mellannamn är Maria och jag heter dubbelnam i efternamn. Fast jag får inte heta pappas efternamn mer för honom, så jag funderar på att ta bort det. Men pratis säger att jag inte ska göra det. Jag får väl se helt enkelt.
50. När jag var 9 år hade min mamma diskbråck och var sängbunden, så jag spenderade hela sommarlovet med att vara hemtjänst åt min mamma, koka thé, bre skorpor och koka makaroner.

51. Jag har ridit sedan jag var 6 år gammal och klarar mig inte utan hästar.
52. Jag har aldrig provat att röka.
53. Jag är nästan kär i Briand Frouds älvor. Dom är så fina.
54. Jag är barnsligt förtjust i filmer som handlar om inteverkligheten.
55. Jag säger ofta emot mig själv när det gäller tankar och åsikter. Inte för att jag inte vet vad jag tycker utan för att allt är relativt.

56. Jag har väldigt lätt för att lära mig nya saker och blir därför oftast snabbt ansvarig på mina jobb jag haft.
57. Jag har alltid varit rädd för att testa nya saker, speciellt inför andra. Jag har alltid en rädsla att misslyckas, men jag börjar bli bättre på det nu.
58. Jag har höga krav på mig själv och är enormt självkritisk. När jag pluggar är enbart högsta betyg godtagbart och knappt då är jag nöjd.
59. Jag liter av ångestsyndrom, panikångest och egentlig depression och har något år av terapi framför mig. Jippi.
60. Förut kunde jag knappt gå hemifrån utan att få ångest och må illa, att handla och åka buss eller bil var knappt att tänka på. Jag är bättre nu men det går nästan inte en dag utan att jag måste utmana mig själv och göra saker som skrämmer mig.

61. Jag har svårt att göra saker halvdant, ska det göra ska det göras ordentligt annars kan det vara.
62. När jag var liten hade vi inte så mycket pengar så jag hade mest ärvda kläder och kläder som mamma sydde. Det tänkte jag inte så mycket på förrän i högstadiet när man skulle ha adidasbyxor med knappar, Filaskor och Levis 501or. Då ledsnade jag och började klä mig i mammas gamla tonårskläder.
63. Jag kan inte hantera besvikelse. Alls. Å andra sidan är det få (läs: oftast bara en) personer som kan få mig att bli det.
64. Jag slår bakut så fort jag känner att folk vill få mig att göra något jag inte känner för. Det har sina anledingar men gör tyvärr att jag blir hård och kall när jag inte kan hantera det.
65. Jag har en fin plastlåda med prinsessor på till mina räkningar med förhoppningen att dom blir åtminstonde lite roligare att betala då.

66. Jag är över lag en ganska glad människa även om det inte låter så om man läser mina dagböcker på tex helgon.
67. Jag vill skriva minst en bok. Helst snart.
68. Jag ville ta livet av mig när jag var tolv.
69. Jag känner känslor väldigt intensivt och kan bli så otroligt glad av att t.ex. se någon hjälpa någon annan. Samtidigt kan jag blir sjukt ledsen av att se någon vara dum.
70. Jag är konflikträdd som få och medlar och vänder och vrider på saker tills konflikten är löst.

71. Jag är våg. En typisk våg.
72. Jag blir fysiskt illamående och svimfärdig av att höra The Boppers.
73. Jag är rastlös och strävar hela tiden framåt. Tanken på att stå kvar där jag är idag om några år gör mig livrädd.
74. Jag knarkar känslor. Om det är för lite känslor skapar jag dom. Speciellt duktig är jag på att tillämpa vända-och-vrida-på-allt-metoden tills jag rört till allt och känner enorma känslor. En relation med mig och du är tvungen att känna. Känslor gör att man känner sig levande.
75. Jag hatar min kropp vissa dagar och vill bara gräva ner mig under sängen.

76. Jag är gränslös och har svårt att veta hur saker egentligen bör vara.
77. Jag har svårt att gråta när jag är ledsen men gråter lätt till filmer och fåniga tv-program som Extreme Homemakeover.
78. Jag är tokigt förtjust i pingviner.
79. Jag känner direkt om jag gillar en människa, även om jag alltid ger folk chans efter chans. Men det är dom jag känner för direkt som kommer mig nära.
80. Champinjoner, oliver, kapris m.m. är ren ondska.

81. Jag är trots att jag kommer från en ö livrädd för att åka båt. Små båtar går bra om jag får köra själv. Stora båtar så rullar jag ihop mig till en boll och hoppas vi är framme snart.
82. Jag är alltid mutbar med choklad.
83. Jag är livrädd för spindlar. Alltså inte så där iii-en-spindel. Utan AAA-den-attackerar-och-jag-dör. Men det har blivit lite bättre, förut fick jag ren panik.
84. Jag drömmer ofta återkommande drömmar. Bl.a. en om varmt blod som färgar väggarna och en där pappa och min farbror jagar mig, fångar mig och skär halsen av mig. Jag kan alltid känna ljummet blod som rinner. Mysigt va?
85. Jag kan bli frustrerad när folk inte förstår saker lika snabbt som jag själv, och jag gör hellre saker själv än måste förklara dom en gång till.

86. Jag kan få för mig att baka roliga saker som sedan bara står och blir förstörda för jag har ingen lust att äta det. Inte ensam i alla fall.
87. Jag har svårt för människor som tar för stor plats. Kanske för att jag själv får ännu mindre utrymme då och jag har redan ett litet från början. Jag är resternar av hundra procent. Tar någon annan stor plats så blir min del väldigt liten.
88. Jag tycker om att göra folk glada. Alltid. Jag hoppas att jag lyckas ibland.
89. Jag är den som skriver personliga små dikter eller texter till folk i födelsedagspresent eller klurar ut små sms eller mms när jag tänker att någon behöver det.
90. Jag är en tönt, helt enkelt.

91. Jag har väldigt svårt att ha förtroende för och känna mig trygg med människor.
92. Jag är egentligen ganska social av mig och trivs bäst bland vänner.
93. Jag kan stänga in mig i perioder och inte orka prata med mer än vissa få utvalda. Det är inget personligt och jag läser tacksamt alla sms och mail som rullar in, även om jag är dålig på att svara.
94. Jag är barnsligt förtjust i rosa fluff och glitter och sådant. Gärna i kontrast med kedjor och nålar och dyl.
95. Jag har världens otur med pengar. Dom vill aldrig stanna på mitt konto mer än några dagar. Jag förstår inte alls varför. Är det ett virus kanske?

96. Jag knarkar té, speciellt på höst/vinter/vår. Om sommaren knarkar jag mineralvatten istället.
97. Jag är en arbetsnarkoman och även fast det är skönt att vara ledig har jag svårt att tacka nej till jobb. Att ligga hemma hela dagarna är inget för mig, då klättrar jag snart på väggarna.
98. Jag är självdestruktiv och skär, svälter och fryser min kropp. Och ja, detta trots att jag är 26. Jag är inte dum, nej. Och jag jobbar stenhårt på att komma ur det.
99. Jag saknar och längtar efter saker jag inte ens kan sätta ord på.
100. Jag känner mig ofta väldigt ensam.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0