bloggHeader

Stängd p.g.a reparation - var god återkom januari 2025




Jag är så sjukt trött på människor just nu. Andras idioti står mig upp i halsen och jag kan inte värja mig för mänsklighetens dumhet. Det sträcker sig från det lilla hela vägen upp till det stora. Att människor är idioter har jag egentligen alltid sagt, men jag lever inte efter det. Jag har alltid tyckt om andra och som den sociala varelse jag är klarar jag mig inte utan mänskliga kontakter. Mina vänner står högt i kurs hos mig och jag skulle göra vad som helst för dom. Men ibland undrar jag vad det är för funktion jag fyller egentligen.

Ibland kan jag också få nog.

Att ständigt känna mig ifrågasatt t.ex. Att ständigt känna att samtliga i min omgivning är ute efter något. Dom vill att jag ska säga något. Bekräfta något. Ofta förstår jag inte ens vad, jag ser bara deras krampaktiga försök att manipulera mig till ord jag antagligen annars inte skulle ha sagt. Jag svarar dåligt på sådana saker. När det blir för uppenbart, när pressen blir för stor, sparkar jag snarare bakut och drar mig undan än gör vad det nu är andra vill att jag ska göra. Många gånger spelar jag med. Det är ju deras spel och jag ser vad dom gör så dom får skylla sig själva. I slutändan är det dom som förlorar. Det fungerar inte att fiska sig till saker, uttalanden, handlingar. Det fungerar inte att plocka ur små ord ur meningar eller små handlingar ur en helhet. Dom har bara en mening i det stora hela, inte som ensamma och ryckta ur sitt sammamhang. Jag vet, för jag har också gjort så en del i mina dagar.

Jag är själv långt ifrån en ängel. Jag är smärtsamt medveten om alla fel jag gjort och gör. Jag vet att jag sårar och gör illa. Men jag försöker hela tiden tänka. Ändra. Göra om. Jag kör inte på i samma gamla utslitna bana med mantrat att "jag har rätt att göra så här för när jag var liten var det ingen som brydde sig om mig" eller vad man nu kan skylla på. "Jag har rätt att fråga och älta och ställa andra mot väggen för att.." Ja, varför då? Vad ger dig rätt att stjäla folks ord och bygga om det ursprungliga innehållet av det? När jag sade något menade jag på ett sätt. Punkt slut.

För övrigt vet jag att jag skriver ganska mycket om saker jag varit med om i min uppväxt. Ganska stor del av mitt liv kretsar kring det just för att det inte är över. Det är något som är konstant pågående för mig. Jag blir alltid påmind. Det faktum att jag skriver om det betyder inte att jag på något sätt anser mig ha mindre ansvar gentemot andra eller att det på något sätt ursäktar mitt beteende. Ganska ofta finns där en förklaring. Se bara på min oförmåga till förtroende. Men jag menar aldrig att skylla på det. Jag menar aldrig att säga att "jag får bete mig så här och så här för farsan söp och slog morsan och ingen pratade ens med mig". Jag menar aldrig att skylla på det. Det är mest ett faktum att människan är så simpel att många förklaringar till ett beteende idag finns i vår historia. Jag är precis lika simpel som alla andra.

Mattheten sprider sig i min kropp. När jag säger att jag är trött så menar jag det. Det är inget jag bara säger. Det är inget jag använder som försvar. Jag är så sjukt jävla trött rakt igenom hela mig. Jag orkar inte tänka. Jag blir bara liggandes. Stirrar förstrött på väggen. Undrar vad jag ska ta mig till. Undrar hur jag ska fortsätta orka bära alla dessa människor. Hur jag ska fortsätta orka bekräfta alla så som dom vill. För det gör jag inte. Inte egentligen. Vem finns egentligen där för att bekräfta mig tillbaka?

Jag känner hur paniken börjar sprida sig. Jag vet allt jag har att göra och jag får lust att skrika högt när jag inser alla måsten jag har framför mig. Ännu högre vill jag skrika när jag inte förstår människors handlingar. Jag förstår inte varför. Hur dom tänker. Vad dom vill. Tror dom att vad som helst kan sägas och det ska bara vara? Eller försvinna? Deras krampaktiga och egocentriska försök till att hela sig själva, är det verkligen något jag måste utsättas för? Jag har jämt göra att försöka hela mig själv. Ser ni inte det? Jag behöver inte mer. Faktum är att jag inte orkar mer.

Om min terapi gick ut på att konfrontera andra, att söka bekräftelse hos andra, att sätta andra i konstiga obekväma situationer.. Då skulle jag inte fortsätta. Då är något fel. Det är man själv som bär problemen och det är hos en själv man ska leta efter nyckeln. Inte hos andra. Andra har inte med saken att göra. Är man kasst rustad för att beblanda sig med andra människor är det dags att se över sin egen rustning.

Så jag backar nu. Jag har överdoserat andra människor. Inte frivilligt utan av misstag. På grund av andras dumhet har jag fått nog och jag orkar inte mer nu.

Nu är det min tur att se över min rustning ett tag. Att försöka hitta mina avsaknade delar igen och lappa ihop allla stora hål som folk stångat upp. Det är dags att se över alla mina försvarsmurar igen. Dom tycks ha tappat sin funktion då meningen är att dom ska skydda mig, och nu sitter jag här och har ont. Det är inte korrekt. Det är fel. Så något måste göras.

Jag trycker på paus nu.



Kommentarer
Postat av: spookey

Jag önskar att jag var bättre på att hantera när du inte klarar av allt, men det är svårt. Jag försöker iaf. skall du veta. På riktigt. Nu får du ju en naturlig paus från mig iaf, så kanske har du rebootat lagom till det att jag kommer hem igen =)

2008-08-26 @ 22:19:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0