bloggHeader

Fröken livrädd



Jag lyssnar på låten. Lyssnar på orden. Hade jag varit bättre på att skriva hade det kunnat vara mina ord. Mina tankar. Det är så fint. Så vackert. För mig är ord på svenska så starka. Så fruktansvärt mycket mer innehållsrika än motsvarande ord på engelska. Så där så jag njuter. Blundar och njuter.


Än fanns det tusentals tårar kvar
Och de var dina att ge vem som helst
Äntligen
De är de dyrbaraste smycken du har
Så be aldrig om ursäkt igen
Äntligen
Passerar vi deras gränser


Jag kastar stenar i mitt glashus
Jag kastar pil i min kuvös
Och så odlar jag min rädsla
Ja, jag sår ständigt nya frön
Och i mitt växthus är jag säker
Där växer avund klar och grön
Jag är livrädd för att leva
Och jag är dödsrädd för att dö
Men älskling, vi ska alla en gång dö



Jag reagerar fortfarande. Jag känner fortfarande. Men jag väljer att inget säga. Istället sitter jag i tysthet här hemma. Biter mig i läppen. För jag orkar inte mer. Dom som har makt att såra vet så väl vad dom gör och att dom gör det. Även om dom inte vill se det så vet dom det innerst inne. Men jag har fråntagit mig själv möjligheten att protestera. Många gånger har jag hävt ord ur mig själv i ett krampaktigt försök att få dom att förstå. Lika många gånger har orden studsat tillbaka utan att ha nått fram. Som en studsboll mot ett bollblank, ingen i andra änden har fångat och tagit emot och tagit till sig. Jag har bemötts med oförstående blick och en ståndpunkt så rakt emot min att jag enbart velat segna ner på knä och dö. Så matt har jag varit. Orken lämnade mig länge sedan och det ljus jag ser intar jag liggandes. Utslagen på marken lapar jag försiktigt i mig det lilla solsken som tränger igenom mörkerskuggorna som omringar mig. Jag vet hur skört det är. Jag känner hur sak på sak staplas inom mig och jag känner hur jag aldrig mer kommer orka resa mig.

Men jag är tyst.
Så tyst.

Och ni vet vad ni gör.
Jag hoppas det är värt det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0