bloggHeader

Thank you for sticking the knife in my back

Jag har funderat ganska mycket och intensivt i det senaste. Funderat, ifrågasatt, reflekterat. Jag har vänt och vridit på min roll gentemot andra, vem är jag, vad gör jag, är jag den jag vill? Stunder av irritation har uppstått, men också stunder av sorg. Jag ser att jag har varit någon som inte är jag. Jag ser att jag inte alltid gjort mitt bästa. Att jag inte har räckt till. Samtidigt ser jag att jag har låtit andra köra över mig i onödan. Att jag vänt ut och in på mig själv emellanåt, för andras skull, utan att få något i gengäld. Och behövs det verkligen? Är inte sanningen att man ska ge utan att önska något i retur? Är det inte egoistiskt att förvänta sig något tillbaka? Jag har tänkt och tänkt och kommit fram till; nej, det är inte fel. Nej, det är inte egoistiskt. Jag utför inte en handling för att den är betungande för mig och för att jag räknar med att få något stort tillbaka. Jag gör saker för att jag vill. Men det är ett ständigt givande och tagande, och det är inte mer än rätt att andra inte bara tar utan även ger. För det handlar inte om stora saker. Det handlar om små, små saker i vardagen.

Mycket har hänt i mitt liv den senaste tiden. Frågan är om någon ens vet om det. Varför inte? Jo för att ingen har brytt sig om att fråga. Jag är med flit ganska återhållsam med vad jag berättar för andra, då det är mina problem att bära. Men jag har till och med försökt sträcka ut en hand eller två. Ett sms. Lite gästboksinlägg. Lite blogginlägg. Responsen har varit.. tystnad. Eller ont om tid.

Ont om tid? Jag förstår faktiskt inte det. Okej att man kanske inte prioriterar att ha en filmkväll när man har vädligt lite ledig tid själv. Men när någon verkligen behöver? När någon mår dåligt och dessutom är öppen med att hjälp behövs och gärna mottages. Bara en timme. En enda liten timme. Någon som förankrar en i verkligheten, så jag slipper sväva runt bland mina mörkertankar. Det finns ursäker. Jag måste repa. Jag har så mycket att göra. Jag jobbar så mycket. Det störda är att jag känner folk som är näst intill heltidsmusiker som alltid har tid för en vän som behöver det, jag känner folk som arbetar tolvtimmarspass och konstant lider av sömnbrist men som ändå alltid ställer upp. Men dom jag sett som mina närmsta vänner dom.. har inte tid..

Jag lägger absolut inte över all skuld på andra. Jag vet med mig att jag varit dålig på att höra av mig. Att jag inte orkar. Att det är svårt att hänga med i alla turer. Att jag har varit en dålig vän. Att jag inte alltid orkar vara drivande. Men när jag för femte gången frågat om någon vill hänga på och rida för att personen yttryckligen sagt att den tycker det är mysigt, men jag ändå inte får det minsta initiativ tillbaka så kan jag bara anta att personen faktiskt är ointresserad. Och det är helt okej, men då kanske man kan säga det från början. Eller så får man helt enkelt revidera sitt förhållande från vän till bekant, så finns där inga krav över huvud taget.

Det gör mig ledsen att veta att några som jag räknat som mina närmsta vänner läser här, men aldrig ens skriver en kommentar eller skickar ett sms och frågar hur det är med mig trots att jag tydligt signalerar hur illa ställt det är med mig. Kanske räcker det att veta att jag skär mig sönder och samman. Kanske är ett uppföljande onödigt. Kanske är den egna smärtan vikigare. För istället gnälls det på andra håll hur mycket man gör för andra, att andra inte uppskattar en och dylikt. Men säg det till dom då. Om man inte vill skjutsa runt folk, skjutsa inte runt folk. Om man inte vill lyssna på sin vän som mår dåligt, gör inte det. Jag har aldrig tidigare kännt att jag fått nog. Jag älskar mina vänner och jag älskar att lyssna, att hjälpa till och bolla med idéer, att finnas. Jag har åkt till sjukhus i tid och otid, jag har lotsat hem från ångestattacker, jag har hållt hand och torkat tårar. Och jag har inget emot det, inte ens lite.

Men jag är så trött nu, och jag hade så himla gärna fått samma sak tillbaka. När jag behövde det. Inte när det finns tid.

Vad värre är, är att jag sitter på information om diverse olika personer som skulle kunna förstöra hela deras liv. Information som dom gett mig förtroligen. Information som jag moraliskt sett helst skulle slippa veta om, eller åtminstonde få berätta för dem som det berör. Och kanske borde jag det. Berätta. Slippa bära tunga samvetsbördor åt andra. Men av vänskap håller jag tyst. Och ändå glöms jag bort. Ändå struntas jag i. Ändå finns inte tid. Det gör så ont. Så fruktansvärt ont.

Som man bäddar får man ligga. Jag har tydligen bäddat otroligt dåligt. Men det är slut med det nu. Nu är början på resten av mitt liv. Så folk som så gärna glorifierar sig själva, som ger sig själv titlar trots att alla vet att verkligheten ser annorlunda ut, eller vänner som helt enkelt inte har tid att sträcka sig utanför sig själva hålls nu borta på behörigt avstånd.

Jag har inte mycket tid över i mitt liv jag heller, men jag har alltid, alltid tid för någon som behöver det.

Kommentarer
Postat av: Jonas

Jag vet vad du menar, ironiskt när man frågar en person tio gånger om de vill ses och de inte kan och de sedan undrar varför man tar bort dem på msn etc. för att man aldrig pratar. Nåja, det är väl två saker, en sak är att folk alltid ser till sig själva, men att aldrig ha tid för att istället göra andra saker tyder väl på brist på empati och brist på lusten att träffas helt enkelt. Vilket då kan tolkas som att de antingen är rädda för att träffa dig när du mår dåligt för att de inte vill "utsätta sig" för det. Eller att de helt enkelt prioriterar sig själva före dig på det sättet att du duger när de har tid, eller inte har annat för sig, men annars inte. Och det är förkastligt. De människorna borde få känna lite på det där själva, ligga ensamma och titta upp i taket i 2-3 dagar, ingen som ringer, ingen som hör av sig, alla är upptagna o.s.v så får vi se om de inte orkar med en fika i fortsättningen.



Jag finns alltid ett samtal bort, även om jag jobbar mycket (och det är som vi vet inte ett val)och inte direkt är en positiv människa kanske då jag själv har mina problem..

2008-11-29 @ 12:36:39
URL: http://evildoer.blogg.se/
Postat av: Ottilia

Okej, jag känner inte dig speciellt bra. Om jag ens känner dig alls. Men det spelar inte så stor roll, inte för mig i alla fall. Du är intressant att prata med, du är snäll, trevlig och jag vill gärna lära känna dig bättre. Men just nu är det inte relevant. Det som är viktigt är att man tar sig tid för andra, oavsett hur ens relation till den personen är. Även om du inte vill eller har lust, så kan jag med gott samvete säga att jag finns här för dig, för allt vad det innebär. Om du behöver ta en fika någon gång, promenera eller bara umgås, kan du se mig som ett alternativ. Även om vi inte känner varandra för tillfället. Jag bryr mig om dig, och jag lyssnar om du vill.

Det ger jag dig mitt ord på.

2008-11-29 @ 14:55:28
Postat av: escodobe

;-( Därför du inte är i plugget? Trodde du hakat på nån annan klass.

Jag kan vara lite feg att släppa in folk. Men kommer du så släng dig ner brevid mig :-) Tror inte vi har nån spårträff på lördag men håll ett öga på http://www.blogtown.se/blog.php?id=sparbloggen om du vill göra något hundrelaterat. Och du - kan jag satsa på sök med en tibbe så kan du testa om en saluki kan spåra.. Med rätt motivation så!

2008-11-30 @ 19:41:50
URL: http://diamondsnrust.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0