bloggHeader

Bloggar

Jag upphör aldrig att förvånas över hur mycket skräp människor på ett eller annat sätt konsumerar. Ibland klickar jag runt på nätet, och att det där cirkulerar en massa opålitliga källor, massor med faktafel och saker som bara är rent skräp det vet nog alla idag. Men så kikar jag på bloggar. Så otroligt mycket ointressant skräp det finns där ute! Och vad värre är, dom har massor med läsare! Det är det som når över mitt förstånd. Hur kan människor sitta och läsa detta? Om och om igen går dom tillbaka till samma meningslösa sida.

Nu är jag givetvis väldigt medveten om att smaken är som baken och så vidare. Men jag förstår inte hur man kan tycka det är kul att skriva en blogg där man t.ex. intar vissa roller, där ens identitet absolut inte skall gå att röja och där allt till stor del egentligen är fiktion. Tjejer som skriver om sex hit och dit och vars blogg, om man ska hårddra det, mest framstår som ett patetiskt försök att vara något slags sex and the city-kopia fast i en fånig stad i lilla Sverige. "Giiiirls, när vi går på krogen dricker vi varannan vatten" - sagd med fånig falsettröst. Varför måste allt vara så sjukt stereotypt och klyschigt? Hur som helst så skämdes jag när jag läste det. (Vad skulle förresten ha hänt om det var killar som skrev så nedlåtande om tjejer? Vilket liv det skulle bli.) Eller alla dessa försök till modebloggar. Så otroligt tråkigt i längden.

Jag förstår dock att man kan vilja vara anonym. Jag tycker det blir fånigt bara att man ska vara "häftig" och ragga läsare genom att skriva om sex, för stora och för små snoppar, vilka dåliga ligg dom haft och då inte ens våga stå för vem dom är. (Man behöver ju inte lägga ut namn och nummer direkt.) Då imponeras jag mer av tjejen som alltid toppar blogg.se´s lista. Hon skiver om sitt liv, sin skola och tämligen ointressanta saker egentligen. Men hon står för vem hon är. Trots att hon blir påhoppad av avundsjuka småungar (eller storungar) som försöker trycka ner henne och hennes modellande så verkar hon veta vem hon är, trots att hon inte är särskilt gammal. Det är faktiskt imponerande.

Som sagt så finns det ju många olika typer av bloggar. Min blogg är knappast särskilt intressant för någon utomstående. Och den stora massan lockas uppenbarligen av att få order om att köpa olika plagg på olika butiker (för jobbigt att tänka själv) och av sex, sex och sex. Såklart. Jag är ingen motståndare av sex, långt ifrån. Jag tycker bara att det blir så fånigt när det är som om författaren intagit någon roll. Som i det där programmet som går på TV, Gossip Girl eller vad det heter. Det fungerar inte så i verkligheten, även om vissa tycks tro det. Hur som helst så läser jag själv en del bloggar. Många är mina vänners och dom är kanske mest intressanta just för att jag känner dom. Men det finns några som jag gillar att återvända till trots att dom inte är med i min innersta vänskapskrets.

Shelob skriver härligt roligt och ärligt om vardagens stora och små ting. Hon tycks vara lika knäpp som jag är och jag skrattar så tårarna sprutar till vissa av hennes klockrena inlägg.

Avgrundsdjup
skriver många kloka ord. Många läsvärda tankar samlade på en och samma sida och jag förvånas över att någon är så duktig å att sätta ord på saker som jag själv känner.

Achromatic känner jag visserligen lite men förtjänas ändå att nämnas. Orden som forumleras är så oerhört starka och berör mig på djupet. Dom är väl valda och där finns ett verkligt innehåll. Dit återkommer jag ofta.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0