bloggHeader

Alkoholvanor

<gnäll>

Det är inte tufft att dricka alkohol. Det håller nog de flesta med om. Det är ingenting man skryter med. Exakt hur otufft det är kan man nog diskutera, med tanke på att det finns dom som känner behov av att göra det varje helg osv. Men lika lite som det är tufft att dricka är det att behöva påpeka att man varit nykter i en vecka eller två eller tre. Jag förstår mig inte på det. Skulle det vara någon slags bragd? Är du en hjälte nu? Är du duktig? Vill du ha beröm? Nej, det enda du är är pinsam och det enda du bevisar är att du är töntig som uppenbarligen i vanliga fall har ett stort behov av alkhol. Alkohol är en jäkla drog och du är svag som behöver ta till den.

Jag kanske ska tillägga att jag inte har något emot alkohol. Det jag har något emot är fåniga mongon som måste gå ut och supa varje helg. Eller töntar som måste dricka för att kunna ha roligt. Sorry guys, ni är bara löjliga.

Jag har många gånger fått höra vad jag gillar och inte gillar ifrån andra. Folk som tror att jag dömer ut alla, att jag inte kan slappna av, att jag inte accepterar att folk dricker alkohol. (Varför är det ett så himla känsligt ämne förresten?) Dessa människor känner inte mig. Dom förstår inte komplexiteten i det hela. Det är inte så enkelt. Det är inte svart eller vitt.

Jag tycker det är trevligt att gå ut (om än inte varje helg). Jag tycker det är roligt om folk "tar en öl" och har trevligt. Har mina vänner trevligt så har jag trevligt. Det jag ställer mig emot är den jäkla helghysterin folk har. "Ojoj nu är det helg nu måste vi supa." Jag ställer mig också emot att folk dricker för mycket och inte kan hantera det. Och folks dumhet som uppstår pga alkohol. Det stör mig att en jäkla drog kostar samhället så mycket pengar, och att folk är sådana idioter att dom inte fattar att dom beter sig illa. Jag tycker det är jättelöjligt när man ser på vissa bekantskapskretsar som inte tycks ha något mer gemensamt än att släppa loss och festa. Jag tycker det är jättelöjligt när det krävs att man dricker för att få inträde i, och för att bli accepterad av, vissa människor/kretsar. Det finns helt enkelt jättemånga saker som är patetiska med hela grejen, men det är få individer som jag dömer ut pga detta. Om ens någon.

Jag har sett spritens baksida. Jag har sett människor jag litat på förvandlas till monster. Jag har sett saker slås sönder. Jag har blivit våldtagen, förnedrad och nedtryckt. Det händer inte alla. Men det KAN hända dig. Alkohol förstör drömmar. Alkohol gör folk dumma i huvudet. Dom gör saker dom ångrar. Dom säger saker dom inte menar. Ändå fortsätter folk som om ingenting har hänt. Är inte det ren idioti - så säg?

Enda gången jag kommer berömma någon som varit nykter si och så länge är om personen varit fast i ett missbruk. Först då kan det ses som en bragd. Även det säger en del.

</slut på gnäll>

Kommentarer
Postat av: Tash

Jag tror jag orerat och fyllt min beskärda del av gnäll om alkoholens vara eller icke vara på min blogg. Så jag kommenterar bara att jag håller med!

2009-10-27 @ 09:25:04
URL: http://tashmiras.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0